HERRYS magazín o realitách

Nejčtenější články
Příprava jako i účast na ČSOB Bratislava maratonu patří jednoznačně mezi jedny z našich nejlepších teambuildingových aktivit, které jsme absolvovali. Výjimečné tempo, strhující atmosféra během...
Bývalý profesionální hokejový obránce je už 4. rokem makléřem realitní kanceláře HERRYS. V našem rozhovoru se dozvíte, jak se dostal k této profesi, co ho naučila a jak se z obránce na ledě stane...
Celý život se mezi někým rozhodujeme nejen v oblasti služeb. Vybíráme si bankéře, lékaře, kadeřníky, či krejčí. Na Slovensku není v posledních letech cizí vybírat si svého realitního konzultanta....

Když je právník realitním makléřem

V realitním byznysu mají právníci nezastupitelnou roli. Ve společnosti  HERRYS je však najdete nejen v pozadí při přípravě smluv, ale je velká šance, že i váš makléř bude právníkem. Polovinu prodejního oddělení sekundárního trhu této kanceláře tvoří bývalí absolventi právnických univerzit. Může to být například Lucia Large nebo David Čermák. Oba mají za sebou několikaletou právnickou praxi a rozhodli se změnit svůj život.

 

Oba jste vystudování právníci a právu jste se věnovali i pracovně. Proč jste přešli k nemovitostem?

D: Do kontaktu s realitním byznysem jsem se dostal už během mé praxe v advokátní kanceláři, ale hlavní inspirací byla bývalá kolegyně, která si udělala advokátní zkoušky a rozhodla se věnovat realitám.

L: U mě to byl přirozený vývoj. Nemovitosti mě totiž vždy fascinovaly. Někdo ulítává na oblečení, já na všem možném, co se týče bydlení (úsměv). Po letech strávených v kanceláři mě také lákal kontakt s exteriérem. Zde jsem většinu času v terénu a do kanceláře chodím jen vyřídit nutné administrativní věci.

 

A proč jste si vybrali právě společnost HERRYS?

D: Po tom, jak jsem se rozhodl skončit s právnickou profesí a věnovat se realitám, jsem si udělal průzkum trhu. Hledal jsem realitní kanceláře, které jsou vysoce hodnoceny a mají velmi dobrou zpětnou vazbu od klientů. O společnosti HERRYS jsem získal mnoho informací a řekl jsem si, že to chci zkusit. Poslal jsem životopis, absolvoval tříkolový výběr a jsem tady (úsměv).

L: Mě do společnosti HERRYS přivedla osobní zkušenost při koupi nemovitosti, kterou jsem realizovala právě zde. Můj makléř a dnes už kolega Braňo Figer byl neskutečně profesionální a to mě dostalo. Věděla jsem, že nechci pracovat pro velkou společnost, a důležité také bylo, že společnost HERRYS  je považována za profesionální kancelář, která nepodvádí a je čestná. Ve světě realit to opravdu není samozřejmost.

 

Jak vnímali vaši blízcí, že jdete dělat takovou zásadní změnu?

L: Nepřekvapilo je to, předpokládali, že  nakonec půjdu tímto směrem. Občas mě ale překvapily poznámky některých známých, kteří říkali: "Tuto práci dnes dělá úplně každý". Bohužel realitní makléři stále nemají dobré renomé. Je to pozůstatek z divokých devadesátých let, kdy se  dělalo páté přes deváté. Ale i toto byl důvod, proč jsem šla do společnosti HERRYS.

 

Myslíte, že díky právnickému vzdělání jste ve výhodě oproti jiným makléřem?

L: Právnické vzdělání vnímám jako velké pozitivum. Díky němu jsem soběstačnější, umím předvídat různé situace, které mohou nastat. Ty nejsou vždy pozitivní, ale já jim dokážu předejít.

D: Většina klientů kupuje či prodává nemovitost poprvé ve svém životě a je velmi výhodné, pokud jim víte všechno přesně popsat. Fakt, že všechny tyto věci ovládáte působí velmi profesionálně a svými nadstandardními vědomostmi si dokážete vybudovat respekt kupujícího i prodávajícího. Z reakcí klientů vím, že si to váží.

 

Proč je dobré mít za makléře právníka?

D: Právo má k realitám velmi blízko. Profilový předmět studia je občanské právo, které pojednává i o vlastnictví. Samozřejmě, každý jeden makléř musí ovládat základní právní předpisy týkající se nemovitostí, nikdy to však není tak obsáhlé, jako jsou znalosti opravdu vystudovaného právníka. I proto je plus, aby vlastník realitní kanceláře měl právnické vzdělání, nebo alespoň zaměstnával takovou odpovědnou osobu.

L :. Klienti mají běžně různé požadavky, které chtějí zapracovat do smluv, a já jim vím už na začátku říct, co půjde a co ne, a také vysvětlit i terciální věci týkající se převodu vlastnictví. Nebo dokážu identifikovat záměr klienta, který přímo neřekne, co je jeho cílem, ale z toho, co chce mít ve smlouvě, vidím dva kroky dopředu a dokážu odhadnout, jaký je jeho záměr.

 

Je pak ještě třeba, aby měla realitka vlastní právní oddělení?

L: Určitě ano a je obrovskou devizou, že společnost HERRYS ho má. Právní povědomí běžných lidí bohužel není velmi silné, takže skutečnost, že celý proces se děje pod dohledem minimálně dvou právníků, je vlastně dvojitou ochranou pro klienta.

D: Je třeba si uvědomit, že ne všichni makléři jsou právníci. Ale faktem je, že interní právní oddělení je i pro nás velkou pomocí. Máme tu team zkušených lidí, kteří jsou k dispozici kdykoliv klient potřebuje vyřešit nějakou specifickou otázku. My jsme obchodníci, takže nemáme prostor jít při uzavírání obchodů až do takové hloubky jako oni. Legislativa se na Slovensku mění velmi rychle. Ročně přijímáme stovky nových zákonů, takže je velmi dobré, že máme specializovaný právní tým lidí, kteří se věnují pouze této oblasti.

 

Co vás baví na práci makléře?

L: Naše práce je často o kompromisech, které musíme hledat. Na to jsem byla zvyklá už z Evropského parlamentu. Na co jsem však nebyla zvyklá, a co mi velmi vyhovuje, je, že v blízké době době vidím hmatatelný výsledek své práce. Přicházejí k nám lidé, kteří dělají životní rozhodnutí, a my je vedeme tak, aby to celé dopadlo dobře. Když jim při přebírání nemovitosti předávám klíče a dostanou šampaňské, je tam hodně emocí. Vidíte šťastné tváře nových vlastníků, starý vlastník se zase loučí se svým bytem.

D: Tím, že někomu zajistím bydlení, dokážu ovlivnit i jeho život. Když se nad tím takto zamyslíte, je to velká zodpovědnost. Ten člověk tam bude žít i s rodinou, s dětmi, a musím k tomu přistupovat s ohledem i na toto. Je pěkný latinský výraz - clara pacta Boni amici - jasné smlouvy dělají dobré přátele. To dobře odráží práci realitního makléře. Když to dodržujete, obě strany jsou spokojené. A o to jde. Náš byznys funguje na základě doporučení. Jakmile je s vámi klient spokojený, šíří to dál.

 

A daří se vám to?

L: Ano, lidé k nám chodí, je to výsledek naší práce. My si nemůžeme dovolit udělat chybu, protože pak se to s námi může táhnout dlouhou dobu. A nejen s námi osobně, ale s celou společností HERRYS.

D: Praxe, ať už moje z advokátní kanceláře nebo Lucčino z Bruselu, nám dala výborné základy pro tuto práci. Naučila nás komunikovat s lidmi, dobře argumentovat a zvládat stresové situace.

 

Doporučil byste tuto práci dalším právníkům, kteří možná nejsou šťastní v své práci?

D: Pokud jste typ člověka, který chce ráno přijít do práce a o čtvrté být doma a vypnout telefon, tak to nebude nic pro vás. No pokud máte vztah k nemovitostem a občanskému právu a baví vás stále něco vyřizovat, určitě jděte do toho. Samozřejmě, pokud chcete na sobě vidět progres, musíte do toho něco vložit a od toho, kolik toho vložíte, se odvíjí i peněžní ohodnocení. Jednoduše odměna je úměrná tomu, kolik času a úsilí věnujete práci.

Důležitá je také odolnost vůči stresu. Běžně máte rozpracovaných několik obchodů. Na každého klienta máte vyhrazen nějaký objem času, který se téměř vždy natáhne, protože zpravidla se vyskytnou nějaké nepředvídané okolnosti. Už během konce jednoho setkání tak musíte myslet na začátek dalšího. Pokud byste si prohlédli naše kalendáře, viděli byste, že jsou zaplněné od rána do večera. Mezi tím Vám neustále zvoní telefon, přicházejí sms-ky a e-maily od nových klientů.

L: Je to velmi odpovědná práce. Lidé, kteří práci makléřů kritizují, si neuvědomují váhu, kterou na sobě máme v procesu, který často trvá i několik měsíců. Vyžaduje to maximální pozornost a koncentraci na každý detail. Pokud přehlédnete byť jen maličkou věc, může to docela zničit výsledek. Proto se o každém případě snažím vědět co nejvíce, abych byla schopná kdykoliv rychle reagovat.

 

Zažili jste v práci nějakou opravdu náročnou situaci?

D: Stávají se různé situace a vy musíte být připraven na všechno. Například z listu vlastnictví vidíte, že nemovitost je ve společném vlastnictví manželů a během telefonátu se zdá být vše v pořádku. No když přijedete na místo, zjistíte, že domácnost je jedna válečná zóna, manželé jsou na nože a neumí se dohodnout. Kromě toho, že jste realitní makléř, musíte fungovat i jako psycholog a mediátor a snažit se najít řešení, které uspokojí oba.

L: Nejdůležitější je osobní kontakt s klientem a neřešit věci přes e-mail či telefon. Opravdu se často stává, a je to stejné jako v advokacii, že až osobně zjistíte, že okolnosti případu jsou úplně jiné, než vypadaly při telefonickém rozhovoru. Musíte být v terénu v kontaktu s lidmi a vyžaduje to extrovertní typ člověka.

 

Vidíte nějaký posun v tom, jaké očekávání mají klienti od realitní kanceláře?

D: Lidé, kteří chtějí prodat či pronajmout, si běžně vybírají z více realitních kanceláří. Nezřídka slyšíme, k jaké neprofesionalitě dochází už jen v tom, jak makléři přistupují k tvorbě nabídky. Je běžná praxe, že realitka si z vaší soukromé inzerce slovo od slova zkopíruje popis nemovitosti i fotografie, a inzerát má zveřejněn do 5 minut. Prodávající je pak překvapen, že jeho nemovitost mají v nabídce čtyři kanceláře, o kterých vůbec neví. Ve společnosti HERRYS má klient od začátku osobní kontakt. Makléř přijde na obhlídku, sepíše pro klienta  formulář, projde všechny potřebné náležitosti. Nemovitost profesionálně nafotíme. Reálně nám příprava výsledné nabídky k prodeji trvá v některých případech více než 24 hodin, což je nesrovnatelné s několika minutami práce ve stylu copy - paste. Je to mnohem náročnější, ale vrátí se to i v tom, že si s klienty dokážeme vybudovat osobní vztah, on nás následně doporučuje dále.

 

Lucia Large vystudovala evropské právo na Sorbonně v Paříži. Sedm let pracovala v evropském parlamentu v Bruselu, kde se podílela na přípravě evropské legislativy. Později několik let žila ve Varšavě. V HERRYS už rok a půl pracuje jako realitní konzultantka.

 

David Čermák je absolventem Právnické fakulty Trnavské univerzity. Několik let strávil jako koncipient v advokátní kanceláři, ale přišel na to, že s realitami se mu žije mnohem lépe. Do HERRYS přišel před půl rokem a velmi rychle se dokázal prosadit.

„S prací paní makléřky jsem byla nadmíru spokojená. Měla velmi dobrý celkový přehled o trhu s nemovitostmi a uměla odpovědět na všechny mé otázky. Díky její korektnímu a rychlému jednání jsme nájemce na náš byt našli poměrně rychle, přičemž všechny záležitosti ohledně pronájmu vyřídila sama. Výborně se mi s ní komunikovalo, protože byla velmi flexibilní, dochvilná a vždy pozitivně naladěná. Díky jejímu nejen profesionálnímu, ale pro mě taky důležitému lidskému přístupu, jsem ji již doporučila i svým známým.“

Miroslava Cabáková

Více referencí